Punktiranje zglobova

Punktiranje zglobova, poznato i kao artrocenteza, je medicinski postupak koji podrazumeva ubacivanje igle u zglob radi uklanjanja tečnosti ili ubrizgavanja leka. Ova terapija se često koristi u fizijatriji za dijagnostikovanje i lečenje različitih zglobnih stanja, uključujući upalne, traumatske i postoperativne probleme zglobova.

U nekim slučajevima samo uklanjanje viška tečnosti dovodi do smanjenja tegoba – npr. otok splasne i u velikom procentu rešava bol kod upaljenih zglobova. Ukoliko dijagnoza nije u potpunosti jasna ponekad se prilikom aspiracije tečnosti uzimaju i uzorci za dalju dijagnostiku.

Primenom lekova direktno u zglob može se postići efekat lečenja koji se ne može postići na drugi način i to u relativno kratkom vremenskom roku.
Kod nekih stanja je neophodno da se ovakva intervencija uradi više puta kako bi se postigao adekvatan terapijski efekat.

Kada se zakazuje i zbog čega se obavlja

Zglobovi su važan deo lokomotornog sistema i predstavljaju spoj kostiju. Tkivo hrskavice na krajevima kostiju pomaže im da se kreću i klize, dok sinovijalna tečnost podmazuje zglobove i hrskavicu i ublažava trenje prilikom pokreta.

Kod mnogih traumatskih, degenerativnih i zapaljenskih procesa na zglobovima dolazi do povećanog stvaranja sinovijalne tečnosti ili smanjenja njene resorpcije što rezultira pojavom otoka zglobova.
Nakupljena tečnost u zglobovima vrši pritisak na zglob što dovodi do bola i ograničene pokretljivosti zgloba (otežana funkcija). Često može doći i do krvarenja što dovodi do izliva krvi u zglob (hemartroza).
Indikaciju za punkciju zglobova postavlja lekar specijalista nakon obavljenog pregleda.

Stanja koja najčešće dovode do povećanog nakupljanja tečnosti u zglobu

traume (povrede) zglobova
zapaljenske bolesti: artritisi (upala zglobova), uključujući i osteoarthritis i psorijazni artritis
autoimune bolesti: reumatoidni artritis, sistemski lupus
bakterijske infekcije zglobova, uključujući i Lajmsku bolest
degenerativna oboljenja zglobova: artroze (gonartroza, koksartroza)
promene na vezivnom tkivu lokomotornog sistema (tendinitisi, burzitisi)
metaboličke reumatske bolesti (giht)

Kako izgleda intervencija?

Punkcija zgloba se može raditi pod kontrolom ultrazvuka kada se na ekranu prati put igle i ceo proces evakuacije tečnosti.
Od pacijenta se traži da sedi ili leži u položaju koji je udoban i koji omogućava lekaru lak pristup zglobu. Lokalni anestetik se koristi za smanjenje bola i nelagodnosti.
Kada područje utrne, lekar nakon dezinfekcije kože uvlači iglu u zahvaćen zglob i povlačeći klip šprica aspirira tečnost. Nakon aspiracije lekar uklanja špric sa viškom tečnosti i, ukoliko je potrebno, menja ga špricem koji sadrži lek. Na kraju postavlja zavoj na mestu punkcije. Po završetku procedure, ukoliko ima potrebe, uzorak se može poslati na dalju laboratorijsku analizu.

Postupak može biti neprijatan, ali je ova nelagodnost kratkotrajna. Kako posle nekog vremena postoji mogućnost ponovnog izliva, ova procedura se mora ponoviti nekoliko puta.

Kontraindikacije i komplikacije prilikom punktiranja zgloba

Kontraindikacije za primenu punkcije zgloba su povreda kože, kožne bolesti ili infekcija kože na mestu gde treba da se obavi punkcija, promene u koagulaciji krvi.
Tokom punkcije zglobova ne nastaju ozbiljne komplikacije. Retko, kod nekih pacijenata može doći do krvarenja ili blagih alergijskih reakcija (osip, svrab, otok) prilikom aplikacije lekova.

Da li se očekuje bol nakon punktiranja zgloba?

Kod nekih pacijenata se javlja lokalni osećaj nelagodnosti, ali bol se vrlo brzo smanjuje. Nakon što nestane dejstvo lokalnog anestetika, može se osetiti blagi bol koji prolazi nakon nekoliko sati. Nekim pacijentima se preporučuje da nakon punkcije stavljaju led kako bi smanjili otok i ubrzali oporavak.

Kako se treba ponašati nakon punktiranja zgloba?

Nakon punkcije zgloba pacijent treba da miruje naredna 24 sata (zglob se rasterećuje i omogućava se maksimalno delovanje leka), a 2 do 3 dana da izbegava težak fizički napor i opterećenje zgloba.

Personalizovani plan lečenja za brži oporavak

Svaki naš pacijent dobija personalizovani plan lečenja. Fokus je na obnavljanju funkcije i smanjenju bola, a planovi su usmereni na osnovni uzrok problema bilo da je u pitanju povreda, hronično stanje ili rehabilitacija nakon operacije. U zavisnosti od dijagnoze, vašeg stanja i ciljeva kreiramo plan koji može uključivati manuelne terapije, terapeutske vežbe, fizikalne modalitete i specijalne tretmane.

Cilj je da u što kraćem roku, na što efikasniji i ugodniji način postignemo maksimalan učinak. Ponosno ističemo da zahvaljujući velikom iskustvu i ekspertizi, maksimalnoj posvećenosti i vrhunskoj tehnologiji u ordinaciji Dr Rodić uspevamo da u čak 80% slučajeva izbegnemo operaciju pri čemu postižemo iste ili bolje rezultate. Pritom, smanjujemo potrbu za medikamentima i omogućavamo vam da brzo (period oporavka naših pacijenata kraći je za čak 30%) i bez invazivnih procedura povratite kvalitet života koji ste imali pre nego što vas je zadesila određena povreda ili stanje.

U terapiji koristimo različite tretmane, odnosno terapijske modalitete koji su neizostavan deo sveobuhvatne fizijatrijske nege.

Iskustva pacijenata su naša najbolja preporuka

Vratite se životu bez nelagode i bola.

Rano i precizno otkrivanje uzroka je prvi korak ka efiksnom izlečenju i brzom oporavku.